Sneaber og helt ned i gear 🐒

22. til 24. August.

Efter et USA med mange enkelte overnatninger her og der, var min plan for de fire uger jeg nu skulle tilbringe i Japan, at have god tid de forskellige steder. Eneste, ud over min tur til Mt. Fuji, der var booket hjemmefra var et tempelophold i Koyasan, så mulighederheder var vidde.

Min første sådan rigtige prøve med JR togene i Japan skulle stå sin prøve, da jeg nu ville bevæge mig nordvest for Tokyo, til Yamanouchi. Er dog ikke sikker på jeg gjorde det helt rigtig på min “første” tur…tror måske jeg skulle have haft pladsbillet (som er gratis med JR-pass), men det gik først op for mig senere på min rejse i Japan.
De japanske tog er noget helt andet, end det vi er vandt til hjemme i Danmark, der er noget mere komfort, det eneste der dog mangler er lidt mere plads til bagagen. Det har jeg dog efterfølgende fundet ud af, er fordi man får sin bagage sendt til det hotel, eller hvor man nu end skal være, så det er begrænset, hvad bagage folk har med sig i togene – heldigt for mig for så var der plads til min kæmpe rygsæk – har en sindsyg oppakning 🙈😂

Yamanouchi er en lille by der ligger tæt ved Nagano, og det er her man kan opleve sneaberne komme ned fra bjergene for at spise og bade i de varme kilder. Jeg havde fundet flere steder på nettet der havde fundet det anbefalelsesværdigt – så der ville jeg hen.
Gennem Hostelworld App, havde jeg fundet et hyggeligt lille hostel svarende til et Japansk ryokan med tatami værelser – dvs værelser, hvor gulvet er tatami som man sover på (på en madras).
Jeg ankom til hostlet lige i tide til at nå indendøre inden himmelen tændte for den helt store bruser med lyn og torden. Men Hostlet her var var simpelthen så hyggeligt – rigtig i Japansk stil, som jeg havde forestillet mig. Jeg valgte dog at bruge begge madrasser på værelset, da sengen skulle reddes op i frygt for at føle jeg vitterligt lå på gulvet, men til min overraskelse lå jeg faktisk ganske udemærket (på begge madrasser 😉).

Mit værelse
Okay…😂🐒

Jeg var virkelig kommet til et sted, hvor det emmede af ro – ikke kun på hostlet, men også i den lille by – det var perfekt! Og hvis det ikke var for jeg allerede havde booket mine næste overnatninger kunne jeg snildt være blevet der en dag eller to mere, bare for at komme helt ned i gear til det punkt, hvor man begynder at kede sig 😉
Så som I nok kan regne ud nød jeg virkelig de to overnatninger jeg havde booket her.
Næste morgen tog jeg bussen ud til “snow monkey park” – og nej det er ikke en park som sådan eller en zoo for den dags skyld, hvor aberne holdes fanget. De lever i det fri oppe i bjergene og kommer så ned til det her sted, hvor der er varme kilder de bader i og så for at spise.

Vejret var stadig præget af en smule regn, men da jeg havde fået anbefalet at være derude når parken åbnede, da det ville give bedst mulighed for at se aberne, var jeg tidlig på færre.
Fra busstoppestedet er der ca. 20 minutters gang op til parken, men da jeg nåede frem var der ingen aber. Meldingen fra damen ved billetlugen var at mændene i parken var oppe i bjergene for at lede efter dem, men de selvfølgelig ikke viste, hvornår aberne kunne finde på at komme ned.

Selvfølgelig er der lige en automat her ude midt i skoven 😂
😂

Nu var jeg her, så jeg væbnede mig med tålmodighed – og da det var begyndt at regne igen kunne jeg lige så godt sidde inde i tørvejr og vente, frem for at gå tilbage og blive våd.
To timer senere og lige ved at give op, vælger aberne endelig at komme ned!
Der var rigtig mange og de myldre ned fra bjerget og mellem bene på en…det var jeg så knap så begejstret for, men det var virkelig sjovt at se.
Igen belønnede min tålmodighed sig, for lige som jeg tænker nu havde jeg set nok og ikke gad mere regn, kom solen frem og nogle af aberne begynder at bade i de varme kilder.
Normalt benytter aberne sig af de varme kilder om vinteren til at få varmen i, men der var også nogle stykker der i dag, syntes det var sjovt at bade bade rundt i.

“Kuk kuk…”

“Mon der er nogen der ser mig…”

Søskende kærlighed.

Mon han lige skal have sig en smøg 🚬😂

Tilbage i byen havde jeg fundet frem til en sushi restaurant via TripAdvisor, der havde fået gode anmeldelse, og nu jeg er i sushi-land kunne det ikke vente længere – ELSKER sushi!
Ejeren, som jeg gætter på det var, kunne ikke engelsk, men han fik fundet et menukort på engelsk, så med det og diverse fagter lykkedes det os at kommunikere. Han ville rigtig gerne fortælle en masse, hvilket han også gjorde…bare på Japansk, så han kan have sagt hvad som helst for jeg forstod af gode grunde ikke en dyt af hvad han fortalte 😂 Men han var nu rigtig sød, og man nøjes ikke bare med at få sushi, nej der serveres også miso-suppe (tofu bliver jeg dog aldrig den helt store fan af) og en form for æbler, som jeg syntes smagte mere af fersken. Men det var vildt godt og virkelig billigt. En ting jeg er glad for jeg havde undersøgt inden jeg kom til Japan er deres skikke omkring drikkepenge. Skikken er, at det giver man ikke, da det anses som en fornærmelse, så det holder jeg mig fra!

Japan bliver ved med at imponere mig, og kan kun anbefale at man tager en tur til Yamanouchi, hvis man kommer til Japan. Skulle efter sigende også være et godt skiområde (Nagano) – har jo trods alt været vært ved et vinter-OL.
Men her var en enorm ro, som virkelig smittede af på mig, og det hostel jeg boede på var bare rigtig godt…for at sige det på godt beskedent nordjysk. De var enormt søde og venlige dem der arbejde der – den ene, som var ejerens “højre hånd” var halvt amerikansk halvt japansk, hun underviste bl.a. en af pigerne i engelsk, og havde planer med ejeren om at starte noget mere engelsk undervisning op i området.
Hun fortalte desuden, at jeg var “heldig” jeg ikke var kommet ugen forinden, da Japanerne selv havde ferie der, og det hele havde været meget hektisk – så igen, det var for mig perfekt. Og så blev der lidt tid til at få fulgt lidt op på min blog her 😉

Ser måske ikke særlig charmerende ud, men her var hyggeligt.
Og den her udsigt er jo bare skøn.
Der testes lokal øl…og var rigtig god.
På turen til “snow monkey park”.
Mens jeg venter på bussen retur til byen, efter besøg hos aberne…

2 thoughts on “Sneaber og helt ned i gear 🐒

1. Super dejlig blogs du har. Jeg har læst det meste.

Du kunne vel ikke lokkes til ats ende adressen til det hotel du brugte ved sneaberne. Jeg tager derop i overmorgen de 5. Februar.

Bh Pauli

2. Hej Pauli

Tusind tak, det er dejligt at høre

Adressen til Zen Hostel; 3031 Hirao, Shimotakai-gun, Nagano, Yamanouchi, 3840401.
    Det ligger ca. 5 minutters gang fra togstationen.
    Nyd det deroppe, det er et meget hyggeligt lille område.